Naar inhoud

Phishing

Phishing

Voorbeeld:

Onlangs ontving Mark een mail van zijn bank met de vraag om een nieuwe kaartlezer te bestellen. Hij moet deze aanvragen voor volgende week om kosten te vermijden. Mark gaat hierop in en geeft ter goeder trouw zijn kaartnummer, telefoonnummer en adres door via de link in de e-mail. Hij wordt onmiddellijk hierna opgebeld op zijn vast nummer door iemand die zich voordoet als een werknemer van het hoofdkantoor van zijn bank - dienst fraudebestrijding. De ‘helpdeskmedewerker’ vertelt aan Mark dat er net een frauduleuze transactie heeft plaatsgevonden op zijn rekening. Om zijn rekening te blokkeren en de transactie te annuleren, moet Mark zijn kaart in de huidige kaartlezer steken en enkele handelingen uitvoeren waarbij hij onder meer ook zijn pincode moet ingeven. Het telefoongesprek met de werknemer uit Brussel duurde al 20 minuten dus werd Mark wantrouwig en trachtte hij zijn lokale bankkantoor te contacteren. Zijn kantoor bleek op dat moment niet bereikbaar. Bij nazicht van zijn bankrekeningen merkt Mark dat er bijna 23.500 euro werd overgeschreven naar een Spaanse bankrekening. Gelukkig kon het overschreven geld door het lokale bankkantoor gerecupereerd worden.

 

*Gebaseerd op een effectieve aangifte, namen werden gewijzigd omwille van privacyredenen.

Datum van het bericht: woensdag 10 november 2021
Nieuwsoverzicht